Cupping massage

Cupping Therapie is een behandelwijze die zijn traditie vindt in Oosterse geneeswijzen en al duizenden jaren oud is.

In het Oosten en Midden-Oosten wordt cupping gebruikt om meridianen en acupunctuurpunten te behandelen waardoor de doorbloeding in spieren en weefsels sterk verbetert en het stagnaties in de energiedoorstroming (Qi, spreek uit: Tsji) opheft.

De cupping dringt diep door tot in de bindweefsellaag, dat zich om spieren en gewrichten bevindt. Ook het gebied tussen de wervels kan ‘losgetrokken’ worden, wat masserend moeilijk is. Door de negatieve druk in de plastic cups word de afvoer van verhard vetweefsel bevorderd.

Met het opheffen van energieblokkades kan cupping effectief worden toegepast bij onder meer:

• kou en opkomende verkoudheid
  • spier- en gewrichtsklachten
  • hoofdpijn/migraine
  • rug-, nek en schouderpijn
  • pijn in de onderbuik
  • zwelling, vocht in knie en enkel

Waarvoor gebruik je cupping?

Er ontstaat een soort zuigtechniek waardoor gifstoffen en spierkrampen vanuit diepere lichaamsweefsels naar de huidoppervlakte worden getrokken. Het bloed, de Qi en de lichaamsvloeistoffen worden in beweging gebracht. Anders gezegd er ontstaat een betere doorbloeding en lymfecirculatie. De klachten waarvoor cupping zeer geschikt is zijn rug-, schouder-, nekklachten/pijn, longproblemen en verkoudheden. Maar ook alleen cupping ter ontspanning, na een hele week achter je bureau, is heerlijk.

Na het cuppen zijn er vaak ronde rode of blauwe plekken, deze verdwijnen na een paar dagen vanzelf. Hoe minder stagnatie, hoe minder de verkleuring. Cupping doet geen pijn en geeft nadien een ontspannen gevoel. Cupping wordt meestal alleen op de rug gedaan en buik.

Het is wel zo dat cupping niet voor iedereen geschikt is. Bijvoorbeeld als iemand zwanger is of menstrueert en daarnaast kan het, na het stellen van de diagnose, niet verstandig zijn.